Opname Balans

Voor wie?

Afdeling Balans is een open behandelafdeling voor volwassenen met een angst- en/of stemmingsproblematiek.  Met ons aanbod bereiken we ook mensen met afhankelijke, vermijdende en/of dwangmatige persoonlijkheidskenmerken.

Zorgvragers met een gerichte vraag mbt behandeling van middelenafhankelijkheid en trauma vinden onvoldoende antwoorden in ons aanbod. Ook het stellen van gedrag dat niet hanteerbaar is op een open afdeling of het therapeutisch klimaat in het gedrang brengt, vormt een tegenindicatie voor opname.

Om het therapeutisch proces te doen slagen is een actieve inzet en deelname van belang.

Waar werken we samen naartoe?

We werken naar een herstel van het biopsychosociaal evenwicht, het behouden en/of versterken van de aanwezige mogelijkheden en een verbetering van de levenskwaliteit.

De behandeling verloopt in fasen en is zowel probleem-, persoons- als waardengericht.

• In de onthaalfase richten we ons op het bieden van rust en nabijheid en het in kaart brengen van de zorgbehoeften en doelen voor behandeling.
  • In de behandelfase werken we aan het verminderen van de lijdensdruk en het verminderen van problemen, het versterken van de aanwezige mogelijkheden en het verwerven van inzicht. We willen zicht krijgen op welke waarden belangrijk zijn in het leven voor de zorgvrager zelf en hoe men hierin kan investeren.  Er wordt expliciet stilgestaan bij niet-helpende gewoontes of schema’s in het denken, voelen en handelen die invloed hebben op het psychisch welzijn.
  • In de ontslagfase is er aandacht voor hervalpreventie en het organiseren van ambulante zorg en ondersteuning. Eveneens richten we ons op het heropnemen van de rollen in de eigen context op vlak van familiale en sociale contacten, werk en/of vrijwilligerswerk.

Wat bieden we aan?

Een multidisciplinair team staat in voor de begeleiding en behandeling van de zorgvrager. Elke discipline heeft een specifieke inbreng. Naast een therapieaanbod in groep zetten we sterk in op individuele therapeutische contacten voorzien: individuele opvolging door de psychiater, begeleiding door de toewijsverpleegkundige, psycholoog en maatschappelijk werker.

Het behandelaanbod in groep omvat psycho-educatieve, verbale en non-verbale psychotherapeutische sessies. In afstemming met de zorgvrager wordt er een individueel aanpasbaar therapieprogramma aangeboden met therapieën uit het basisprogramma:

• gespreksgroep omgaan met depressie
  •  gespreksgroep ACT
  • introductie schematherapie
  • beweging
  • psychomotorische therapie
  • aandachttraining
  • reguleren kan je leren
  • arousaltherapie
  • diverse vormen van ergotherapie
  • muziektherapie
  • psycho-educatie
  • mens en maatschappij
  • kooktherapie
  • weekreflectie

en specifieke therapieën op indicatie:

• hartcoherentie
  • schematraining
  • beeldende therapie en/ of creatief schrijven
  • sociale vaardigheidstraining
  • CAT (Canine Assisted Therapy)
  • TRE (Trauma and Tension Releasing Exercises)
  • Traumasensitieve yoga
  • Hervalpreventie

Gedurende het hele behandeltraject is er aandacht voor het betrekken van de context in functie van hetero-anamnese, ondersteuning van en door de familie, het verruimen van het perspectief van de behandeling en eventueel psychotherapie als er partnerrelatie- of gezinsproblemen aanwezig zijn.

We richten ons op een behandelduur van drie maanden met een maximale verblijfsduur van vijf maanden. Het is mogelijk om aansluitend op de residentiële behandeling  dagtherapie op de afdeling te volgen (1 maand, op indicatie eventueel te verlengen met 1 maand).   Daarnaast is er eveneens de optie om op indicatie een vervolgmodule schematraining te volgen (traject van max 4 maanden).  Indien een extra intensief traject in dagbehandeling een meerwaarde is, kan er doorverwezen worden naar ons dagcentrum ‘Angst en Stemming’.

Vanuit welke visie werken wij?

We vertrekken vanuit een biopsychosociaal denkmodel. Depressie en angst worden bepaald door biologische, psychologische en sociale factoren; de behandeling richt zich op deze drie pijlers.

De psychologische referentiekaders zijn acceptance and commitment therapy, schematherapie en cognitieve gedragstherapie.

De zorgvrager staat centraal tijdens de behandeling. Het optimaliseren van het behandelplan gebeurt steeds in overleg en in samenspraak met de zorgvrager.