Melding integriteitsinbreuk

Via het formulier onderaan deze pagina kan je inbreuken melden zoals bedoeld in de wet van 28 november 2022 betreffende de bescherming van melders van inbreuken op het Europese Unie-of nationale recht, vastgesteld binnen een juridische entiteit in de private sector. De melder wordt hier verder ‘Klokkenluider’ genoemd. Het gaat om inbreuken:

• die de financiële belangen van de Europese Unie schaden;
  • in verband met de interne markt, met inbegrip van inbreuken op de Unieregels inzake mededinging en staatssteun;
  • die betrekking hebben op de volgende gebieden:
    • overheidsopdrachten; financiële diensten, producten en markten, voorkoming van witwassen van geld en terrorismefinanciering;  productveiligheid en productconformiteit; veiligheid van het vervoer; bescherming van het milieu;  stralingsbescherming en nucleaire veiligheid; veiligheid van levensmiddelen en diervoeders; dierenwelzijn;  volksgezondheid; consumentenbescherming; privacy en beveiliging van informatiesystemen; bestrijding van belastingfraude; sociale fraudebestrijding.

Wat kan je hier melden?

Het betreft feitelijke of mogelijke inbreuken die hebben plaatsgevonden of zeer waarschijnlijk zullen plaatsvinden binnen KARUS, waarvan je kennis hebt binnen de werkgerelateerde context en die je kenbaar wil maken. Concreet betreft het (vermoeden van) fraude, strafbare feiten, grove schending van beleidsregels, groot gevaar voor de gezondheid, milieuveiligheid, het bewust achterhouden van informatie over deze feiten, het bewust lekken van vertrouwelijke informatie, oneigenlijk gebruik van bedrijfsmiddelen.

Wie kan melding maken?

• Iedereen die werkzaam is of is geweest voor KARUS, als werknemer, zelfstandige, interim of consultant, bestuurder, leidinggevende, maar ook vrijwilligers en bezoldigde of onbezoldigde stagiairs en eenieder die werkt onder toezicht en leiding van aannemers, onderaannemers en leveranciers van KARUS.
  • Melders van wie de werkrelatie nog moet aanvangen, ingeval informatie over inbreuken is verkregen tijdens de wervingsprocedure of andere precontractuele onderhandelingen, kunnen ook beroep doen op deze meldprocedure.

Elke klokkenluider moet te goeder trouw optreden. Opzettelijk valse informatie melden of openbaar maken is strafbaar.

Hoe kan een klokkenluider een inbreuk melden?

via een intern meldingskanaal van KARUS (bij voorkeur)

• Via onderstaand invulformulier op deze webpagina
  • Telefonisch: 09 210 68 60 (Kristien Corijn, Data Protection Officer) of 09 210 68 06 (Jo Henderick, stafmedewerker kwaliteit).

Via een extern meldingskanaal

Via openbaarmaking

• Dat kan rechtstreeks, bijvoorbeeld via een blog, of onrechtstreeks, bijvoorbeeld door tussenkomst van een journalist.
  • Bescherming na openbaarmaking is wel aan voorwaarden onderworpen:
    • Er werd een interne en/of externe melding gedaan, maar er werden geen passende maatregelen genomen binnen een redelijke termijn.
    • Er zijn gegronde redenen om aan te nemen dat de inbreuk een gevaar vormt voor het algemeen belang of dat het risico op represailles bij externe melding te groot is.

Hoe wordt een melding behandeld?

De melding wordt opgevolgd door een of meerdere gemachtigde personen. Binnen KARUS zijn Jo Henderick (stafmedewerker kwaliteit) en Kristien Corijn (Data Protection Officer ) hiervoor aangesteld. Ze zijn aan strikte geheimhouding gebonden en respecteren de regels van GDPR bij de opvolging van de melding. Zo mogen zij de identiteit van de melder enkel bekend maken mits uitdrukkelijke en vrije toestemming van de melder en dienen zij de melding te registreren in een register.

Mijn melding

Dit veld is niet verplicht in te vullen als je anoniem wenst te blijven.
Dit veld is niet verplicht in te vullen als je anoniem wenst te blijven. We kunnen jou echter niet terug contacteren met feedback zonder contactgegevens.

Feitelijke melding

Slechts één bestand.
25 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, png, pdf, doc, docx, ppt, xls, .