Jongeren JOVO werken mee aan theaterproductie

Op dinsdag 26, woensdag 27 en donderdag 28 september kan je in de Gentse Vooruit het documentair theater 'Kan dus niet' bijwonen. Gezicht van de show is theatermaakster Yinka Kuitenbrouwer, die voor haar voorstelling inspiratie opdeed uit de verhalen van de jongeren van onze afdeling JOVO.

kan dus niet

In ‘Kan dus niet’ heeft Yinka Kuitenbrouwer het over simpele dingen. Over mens zijn. Over wat wel en niet is. Over vele werkelijkheden die het leven zin geven. Ter voorbereiding van ‘Kan dus niet’ dompelde ze zich drie maanden onder in de leefwereld van jongeren tussen 20 en 30 jaar met psychische problemen.

Tijdens groeps- en individuele gesprekken had ze het met hen over verschillende thema's: wat houdt hen bezig, wat maken ze mee, waaruit putten ze steun ... Haar doel was vooral om te zoeken naar gemeenschappelijkheden en verschillen tussen jongvolwassenen met en zonder psychische problemen. Het materiaal dat ze tijdens haar onderzoek verzamelde, bundelt ze in deze voorstelling. De verhalen worden anoniem gebracht.

Yinka Kuitenbrouwer studeerde in 2014 af aan het KASK en speelde mee in producties van l’hommmm, het KIP en tmg LAP. Ze oogstte succes in binnen- en buitenland met haar voorstelling ‘HonderdHuizen’, waarvoor ze met honderd mensen sprak over wat ‘thuis’ voor hen betekent. Op het Fringe Festival Edinburgh viel ze met deze productie in de prijzen.

Meer informatie en tickets via de website van Vooruit.